نقش مخاطب در گسستهای داستانی مثنوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
نقش مخاطب در شکل دهی به مثنوی مولوی
مثنوی از چند جهت در میان همه آثار ادبی جهان جنبههای استثنایی دارد؛ یکی از این وجوه، خلق بداهه و به وجود آمدن آن در حضور مخاطب است. اساسا دلیل وجودی مثنوی، تقاضا و اصرار مخاطب آن است. در این مقاله میکوشیم نشان دهیم که مخاطب چگونه در پدید آمدن مثنوی با صورت فعلی مؤثر بوده است. ساختار مثنوی شیوه داستان در داستان است. آوردن بعضی حکایات و ابیات و کم و زیاد شدن آنها، تطویل یا اختصار بعضی داستانها...
متن کاملشیوههای نمادپردازی در داستانی از مثنوی
In this article the methods of Mowlavi’s symbolization is studied by analysing one of the stories of Mathnavi. His method is shown in two ways in this story: first, a symbological analysis of the story is displayed then, there is a diagram that shows the evolution of meaning and its ascend and descend. Symbolism is one of the poetic imaginative figures for whose variety of concepts and extensi...
متن کاملاز مخاطب راوی تا مخاطب روایت (با تأملی در روایتهای داستانی شاهنامه)
نظریهپردازان روایت، با تفکیک میان روایتهای داستانی کلاسیک و مدرن، براین باورند که روایات داستانی کلاسیک، غالباً بر ویژگیهایی چون مؤلفمحوری، تکارزشی و تکساحتیبودن معنا، پایان بسته و غیره استوارند و درمقابل, روایتهای داستانی مدرن مؤلفههایی چون مخاطبمحوری، پایان باز، چندساحتیبودن معنا و غیره را در بطن خود میپرورند. اگرچه ظاهراً بلاغت کلاسیک برپایه اعتقاد سنتی به معنی قطعی کلام بنا نهاده ...
متن کاملبررسی عناصر داستانی در حکایات «جانور محور» مثنوی مولوی
مثنوی به سبب ساختار داستانیاش، همواره مورد توجه بوده است. شاید شخصیتپردازیهای مبتنی بر عناصر داستانی، این اثر بیبدیل عرفانی را به یک شاهکار ادبی تبدیل کرده است؛ چراکه پرداختن به نقشآفرینی پدیدههای غیر انسانی، خصوصاً شخصیتهای جانوری و شناسایی کارکردهای مثبت یا منفی و رمزگشایی از آنها، به ما در درک مفاهیم پیچیدة مثنوی کمک شایانی میکند. بنابراین داستانهای مثنوی فقط وسیلهای در خدمت تفهی...
متن کاملنقش مخاطب در نگاهداشت شبیهخوانی
شبیهخوانی سنتی نمایشی است که مضمون غالب آنرا نمایش واقعههای تاریخی ـ مذهبی زندگی و مصائب خاندان پیامبر و بهویژه واقعة کربلا تشکیل میدهد. جنبة آیینی این سنت نمایشی بهگونهای است که مخاطب سنتی در نسبتی خاص با آن قرار میگیرد و این ویژگی در برداشت و فهم مخاطب از آن نقش عمدهای ایفا میکند. در حالیکه فهم مخاطب نیز شکل نخواهد گرفت مگر بهواسطة تماشا کردن قدسیانه و فهم پیشین برآمده از متن ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 10
صفحات 93- 67
تاریخ انتشار 2011-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023